VRIJESCHOOL – Grohmann: leesboek voor de plantkunde – inhoud

.

Gerbert Grohmann

LEESBOEK VOOR DE PLANTKUNDE

.

INHOUD

 1-Planten zijn kinderen van de zon die op aarde leven 
blz. 7

2-Over het wonder van de bloei
blz. 9

3-Bloemen en insecten horen bij elkaar
blz. 11

4-Over de bouw van de bloem
blz .17

5-Hoe de bloemen ingedeeld worden
blz.22

6-Over de bloembodem, over de sleedoorn en de appelvrucht
blz.23

7-Hoe de vruchten ingedeeld worden
blz.27

8-Hoe de planten kiemen
blz.28

9-Hoe de bomen ontstaan
blz.31

10-Over de volmaakte en de onvolmaakte planten en over kleine kinderen
blz.35

11-De ontwikkelingstrappen van het plantenrijk
blz.37

12-Hoe de aarde door middel van haar paddenstoelen bloeit en vrucht draagt
blz.38

13-Een paddenstoel die een bloem wilde worden
blz.44

14.Over de gebieden waar korstmossen voorkomen
blz.46

15-Over de plantenwereld van de zee: de wieren en algen
blz.50

16-Het mos
blz.52

17-Over de varens
blz.59

18-Over bijzondere varens
blz.67

19.Over de akkerpaardenstaart en zijn familie
blz.70

20.De zilverspar en de fijnspar
blz.74

21-De kerstboom, een stralende, bloeiende en vruchtdragende naaldboom
blz.79

22-Samenvattend overzicht van onze naaldbomen
blz.81

23-De wilg
blz.84

24-Loflied op de berk
blz.90

25-De lindeboom
blz.93

26-De eikenbomen
blz.97

27-De appelboom
blz.102

28-Hoe bloemplanten familie van elkaar kunnen zijn. Over de aardappel en de tomaat
blz.106

29-Over de parallel- en de netnervige bladeren
blz.110

30-Overzicht van enige kenmerken van parallel- en veernervige bladeren
blz.113

31-Over de tulp
blz.114

32-Eerlijk duurt het langst
blz.117

33-De roos
blz.119

34-Wonderlijk geheim in de rozenkelk
blz.121

35-Over de viooltjes
blz.122

36-Wat je aan de bladeren van de boterbloem kan zien
blz.125

37-Over de brandnetel
blz.132

38-Dove netels
blz.135

39-De plantenfamilie van de lipbloemigen
blz.138

40-Over de vogelwikke
blz.140

41.De grassen en ons broodgraan
blz.143

42.Over de kool en de plantenfamilie van de kruisbloemigen
blz.149

43.Een familie van specerijkruiden en gifplanten
blz.154

44.Over de paardenbloem
blz.164

45.Over de herfsttijloos
blz.168

46.Over de geneeskrachtige planten
blz.171

47.Wat we uit vreemde landen betrekken
blz.173

48.Specerijen en genotmiddelen
blz.174

49.Uitheemse voedingsplanten
blz.179

50.Over de palmen
blz.184

51.Over de kokospalm
blz.186

52.Over de dadelpalm
blz.190

53.Over de oliepalm
blz.192

54.Over het gelaat van de aarde
blz.193

55.De reis van een plantkundige in het Scandinavisch hooggebergte
blz.202

56.Nawoord voor de volwassenen
blz.211

Plantkunde: alle artikelen

5e klas: 5e klas alle artikelen

VRIJESCHOOL in beeld: 5e klas: plantkunde

2-0

..

2 Reacties op “VRIJESCHOOL – Grohmann: leesboek voor de plantkunde – inhoud

  1. Sommige cactussen hebben een “bloembuis” van 15 a 20 cm (o.a. de Echinopsis Leucantha). Na bestuiving op de stempel vd stamper zullen de stuifmeelkorreltjes derhalve moeten doorgroeien, middels pollenbuisjes, via de “stijl” naar vruchtbeginsel. Bij normale bloemen is dat onderin de bloem echter bij veel cactusbloemen onderin de bloembuis daar waar zich een zaadbes/zaadknop vormt tpv de cactushuid/aureool. Derhalve soms een grote afstand! (indien men de bloem afknipt zie je de stamperstreng vrij vd bloembuis). O.a. Opuntia/Mammillaria’s op korte afstand maar bij de genoemde Leucantha en veel Trichocereus soorten dus (zeer) lang.
    Nu komt het boeiende:
    De Leucantha is een nachtbloeier die de volgende ochtend al verwelkt en dus slechts korte tijd heeft voor bestuiving EN OVERDRACHT NAAR vruchtbeginsel over een afstand van ca 18cm. Na verwelking en sluiten vd bloem is het bevruchtingsproces gaande en wellicht 2 a 3 dagen (?) actief.
    Vraag 1: is de zeer lange bloembuis (met stamperstreng) een selectiemiddel (naast andere zoals groep/soort)? Immers niet veel stuifmeelkorrels zullen via een lange “stijl” met hun pollenbuisjes op weg naar en tot het vruchtbeginsel kunnen vormen.

    • Beste Ton,
      Helaas kan ik je vraag niet beantwoorden: ik weet er simpelweg te weinig van. En omdat dit te ver gaat voor een 5e- 6e klas, heb ik me er ook nooit zo diep mee bezig gehouden.

      Groet,
      Pieter HA Witvliet

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.